مقالات آموزشی

بیسیم واکی تاکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بیسیم واکی تاکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خرید بیسیم واکی تاکی باعث شده تا افراد بتونن ارتباط بهتری با کسانی که با فاصله‌ی دورتر از اون‌ها قرار گرفتن، ارتباط برقرار کنند. 

شاید با خودتون فکر کنید که با تلفن همراه یا گوشی موبایل هم می‌تونید این ارتباط رو برقرار کنید، اما لازمه بدونید که استفاده از گوشی همراه علاوه بر هزینه‌بر بودن برای برقراری تماس، با مشکل آنتن هم مواجه است. یعنی ممکنه که در مکان‌هایی قرار بگیرید که آنتن‌دهی خوبی نداشته و موفق به برقراری تماس نشید.

خرید بیسیم واکی تاکی یا بیسیم رادیویی قابل حمل اندازه‌ی مناسب و استاندارد و وزن سبکی داره و این امکان رو برای شما فراهم میکنه تا به‌راحتی و بدون قطع شدن صدا با کسانی که در محدوده برد بیسیم هستند، ارتباط برقرار کنید.

بیسیم واکی تاکی چیست؟

واکی تاکی (به انگلیسی: Walkie-talkie) یک وسیلهٔ قابل حمل است که امواج رادیویی را به صورت دو طرفه مخابره می کند. این وسیله در جنگ جهانی دوم توسعه یافت. واکی تاکی نوعی دستگاه رادیویی دو طرفه است که علاوه بر اینکه می تواند امواج را دریافت کند، خاصیت فرستندگی امواج را نیز دارا می باشد. 

ویکی پدیا

بیسیم واکی تاکی یک بیسیم دستی و قابل حمله که از اون به عنوان فرستنده بیسیم رادیویی استفاده میشه. این بیسیم در طول جنگ جهانی دوم به وسیله شرکت موتورولا گسترش پیدا کرد و این شرکت نقش موثری روی پیدایش و تکامل این دستگاه داشت. کاربرد واکی تاکی در طول جنگ در برقراری ارتباط بین پیاده نظام‌ها با واحدهای پشتیبانی و توپخانه و امروزه در حوزه‌های اجتماعی، مهندسی و تجاری و… خلاصه میشه.

این دستگاه با رادیوی معمولی فرق داره و برخلاف اون؛ امکان ارسال و دریافت سیگنال رو داشته و دو طرفه‌ست. این رادیو بسیار سبک و قابل حمل بوده و میتونین اون رو به عنوان یک فرستنده و گیرنده همراه خودتون داشته باشید.

شما چه در پایگاه‌های نظامی، گروه‌های محافظتی و امنیتی فعال باشید و چه در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و کاری فعالیت داشته باشید، می‌تونید از انواع بیسیم واکی تاکی با برندهای مختلف استفاده کنید.

خرید بیسیم واکی تاکی بهترین گزینه برای برقراری ارتباط با افراد در موقعیت‌های مختلف است که امکان استفاده بدون هزینه‌های مخابراتی رو برای شما فراهم میکنه.

لازم به گفتنه که بدونید شرکت‌های مختلفی مثل موتورولا، کنوود و باوفنگ انواع مدل‌های این بیسیم رو تولید می‌کنند که میتونید با توجه به سلیقه، بودجه و نوع کاربردی که مد نظر دارید، اون‌ها رو خریداری کنید.

از محبوب ترین مدل های بیسیم نیز می توان به بیسیم کنوود مدل 3207، 3307، 3308، نیو پلاس و بیسیم موتورولا مدل 777، 777 پلاس، 888، 999 سری ام تی و بیسیم باوفنگ مدل uv82، uv9r plus، 888s و a58 اشاره کرد.

طرز کار واکی تاکی به چه صورت است؟

از این دستگاه برای کار با فرکانس‌های رادیویی استفاده شده و برای ارسال و دریافت پیام‌ها از منبع باتری خودش استفاده میکنه. شاید جالب باشه که بدونید امواج رادیویی در حقیقت قسمتی از طیف الکترومغناطیسی هستند که میتونن با سرعت نور یا سرعتی در حدود 186000 مایل در ثانیه انتقال داده بشن.

طرز کار بیسیم واکی تاکی به این صورته که وقتی کاربر از اون استفاده نمیکنه، صدایی خش خش مانند رو منتشر میکنه که شبیه به صدای رادیویی هست که در ایستگاه تنظیم نشده باشه.

برای اینکه بتونید با این دستگاه صحبت کنید، باید دکمه مربوطه رو فشار داده و برعکس برای شنیدن پاسخ طرف مقابل، دکمه رو رها کنید. اگر همه کسانی که برای ارتباط گرفتن با یکدیگر از این دستگاه استفاده می‌کنند (هیچ محدودیتی برای تعداد کاربران این دستگاه وجود نداره)، یک باند فرکانس یا یک کانال ارتباطی یکسان رو انتخاب کنند، میتونن بسته به شرایط مختلفی، تا چندین کیلومتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. 

اما به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از یک باند فرکانس یا کانال ارتباطی، در هر زمانی فقط یک نفر میتونه حرف بزنه.

واکی تاکی چه کاربردهایی دارد و چه مشاغلی از آن استفاده می کنند؟

کاربردهای بیسیم واکی تاکی بسیار زیاد بوده و به‌طور کلی سازمان‌ها و مشاغلی که به ارتباط‌گیری آنی و گروهی نیاز دارند، از این بیسیم استفاده می‌کنند. ازجمله این مشاغل و خدمات میشه به خدمات اضطراری، خدمات امنیتی، صنایع نظامی و حمل و نقل و همچنین شغل‌هایی رو نام برد که به ارتباط‌گیری در داخل و خارج ساختمون‌های داخلی و خارجی نیاز دارند.

افرادی که طبیعت‌گرد هستن، بیابان‌گردی می‌کنند، کمپ می‌زنند یا به کوهنوردی میرن، میتونن برای برقراری ارتباط در مکان‌هایی که پوشش تلفن و آنتن‌دهی نداره، از این بیسیم استفاده کنن.

از کاربردهای دیگه‌ی این دستگاه میشه به استفاده در ساخت وسازها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌های بزرگ، همایش‌ها، مراکز درمانی و بسیاری از بخش‌ها و مشاغل دیگه اشاره کرد.

هنگام خرید بیسیم واکی تاکی به این نکات توجه کنید

اگر قصد خرید یا استعلام قیمت بیسیم واکی تاکی رو دارید، میتونید از سایت معتبر آوا بیسیم که در این زمینه چندین سال است فعالیت دارد، کمک بگیرید اما برای خرید بیسیم واکی تاکی لازمه که حتما به نکات ذکر شده در زیر توجه داشته باشید:

توجه به اندازه و وزن بیسیم

همونطور که در ابتدای این مقاله هم گفتیم، این دستگاه به صورتی دستی استفاده میشه، پس مهمه که حتما به وزن و اندازه اون توجه کنید تا حمل و استفاده از اون برای شما راحت باشه.

توجه به میزان برد بیسیم

قیمت بیسیم واکی تاکی با توجه به میزان برد اون متغیره و هرچه میزان برد این بیسیم بیشتر باشه، طبیعتا قیمت اون هم بیشتر است. برای در نظر گرفتن این فاکتور باید به نوع کاربرد و استفاده خودتون توجه کنید. مثلا اگر برای برگزاری و همایش و مراسم‌های مختلف به این دستگاه نیاز دارید، برد 500 متر هم میتونه جوابگوی نیاز شما باشه، اما اگر برای سفر و کوهنوردی‌های هیجان‌انگیز این دستگاه رو استفاده می‌کنید، باید به برد بالای یک کیلومتر فکر کنید.

در نظر گرفتن منبع تغذیه بیسیم

این بیسیم‌ها در دو نوع باتری معمولی و باتری شارژی به فروش می‌رسند و شما میتونید بسته به سلیقه و نوع کارایی خودتون یکی از اون‌ها رو انتخاب کنید. اما یادتون باشه که قیمت بیسیم‌های شارژی بیشتر از معمولی بوده و برای شارژ شدن به یک استند نیاز داره که با قرار گرفتن بر روی اون شارژ بشه.

این نکته رو هم فراموش نکنید که هرچه ظرفیت باتری دستگاه شما بالاتر باشد، مدت زمانی که میتونید از اون استفاده کنید هم بیشتر است.

در نظر گرفتن تجهیزات و امکانات جانبی

این بیسیم‌ها علاوه بر تمامی امکاناتی که پیش از این گفتیم، از یک سری تجهیزات جانبی هم برخوردارند که این تجهیزات عبارت‌اند از گیره کمری، ضد آب بودن، قابلیت وصل شدن به هندزفری، دارای صفحه نمایش، رادیو FM، چراغ قوه و… . شما میتونید بسته به سلیقه، بودجه و کارایی خود دستگاهی با این امکانات انتخاب کنید.

توجه به قیمت بیسیم واکی تاکی

با توجه به تمامی موارد ذکر شده تا به این قسمت مقاله، حتما متوجه این موضوع شده‌اید که قیمت بیسیم واکی تاکی خیلی هم ارزون نبوده و باید برای حداقل کارایی، مبلغی در حدود یک میلیون تومان پرداخت کنید. شما میتونید برای مشاهده و خرید این دستگاه از مشاوران آوا بیسیم کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره می توانید همین الان با شماره 09191915300 تماس بگیرید.

نکات نگهداری از بیسیم واکی تاکی

برای اینکه هر محصولی که خریداری می‌کنید سالم‌تر بمونه و طول عمر بیشتری داشته باشه، حتما نیازه که یک سری نکات رو در ارتباط با نگهداری بهتر اون وسیله رعایت کنید. برای نگهداری و افزایش طول عمر بیسیم واکی تاکی هم رعایت موارد زیر ضروری است:

  1. هیچوقت دستگاهتون رو در هوای گرم و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندید.
  2. برای شارژ کردن دستگاه خود حتما از شارژر مخصوص خودش استفاده کنید و شارژرهای مدل‌های دیگه رو امتحان نکنید.
  3. حتی اگر دستگاه شما ضد آب است، تا جای ممکن بهتره ازش در مکان‌های مرطوب استفاده نکنید.
  4. برای ارتباط گرفتن بهتر تنها از آنتن خود دستگاه استفاده کنید.
  5. سعی کنید مرتب دستگاهتون رو تمیز کنید و از قرار دادن اون در محل‌های کثیف و پر از گرد و غبار خودداری کنید.
  6. هرگز از باتری فیک و تقلبی به خاطر کمتر بودن قیمت اون‌ها در دستگاه خود استفاده نکنید.
  7. از این دستگاه در مکان‌هایی که احتمال انفجار در اونجا زیاده مثل جایگاه‌های سوخت، استفاده نکنید.
  8. اگر دستگاه شما خیس شد، سریعا باتری اون رو در بیارید و اجازه بدید که هم دستگاه و هم باتری در هوای آزاد به خوبی خشک شوند.
  9. برای تمیز کردن بیسیم از ضدعفونی کننده‌ها استفاده کنید، اما یادتون باشه که اون رو مستقیما روی بدنه دستگاه نزنید.
  10. هنگام شارژ کردن بیسیم خود زمانی که شارژ اون تکمیل شد، باید از روی استند برداشته و اون رو از برق خارج کنید.
  11. هرگز برای اتصال ایمن آنتن بیسیم به بدنه، از چسب استفاده نکنید.
  12. اگر قصد داشتید تا برای مدت طولانی از بیسیم خود استفاده نکنید، یادتون باشه که حتما باتری اون رو از خود دستگاه خارج کنید.
  13. در آخر یادتون باشه که اگر مشکلی برای دستگاه شما به وجود اومد، اصلا خودتون دست به کار نشید و باز کردن و تعمیر اون رو به افراد متخصص بسپارید.

جمع بندی

همونطور که گفتیم خرید بیسیم واکی تاکی برای کسانی که کمپ می‌زنند، کوهنوردی می‌روند، بیابان‌گردی می‌کنند یا به ارتباط برقرار کردن تا برد زیادی نیاز دارند، بسیار ضروری بوده و این دسته از افراد می‌تونن برای استعلام قیمت بیسیم واکی تاکی می توانید همین الان با ما تماس بگیرید.

این بیسیم درواقع یک بیسیم رادیویی دستی بوده که با توجه به دستی بودن اون، باید سبک، قابل حمل و خوش دست باشه تا کارایی رو برای کاربران به آسون‌ترین شکل ممکن تبدیل کنه. در این مقاله سعی کردیم تا هرآنچه که باید درباره بیسیم واکی تاکی بدونید رو به شما بگیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشه.

3 thoughts on “بیسیم واکی تاکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

  1. armin گفت:

    خیلی توضیحات خوبی دادید

    1. avabisim گفت:

      تشکر، ممنون بابت ثبت نظرتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *